Vall del Ges

mirP29 de gener 2017

Coll de L’Hostal de Malgovern -Pla de les pedroses - Coll de Duec -  Coll de la Balma - Salt del Moli del MIR - Coll de iera de massa – Bellmunt

Aprox. 15 kilòmetres

Ens trobem abans del Cementiri de St. Pere (lloc ben habitual de trobada), perquè com sempre solem venir de tots els indrets de la Comarca i també de d’altres comarques. Aquesta vegada, però seguim una mica més amb els cotxes fins arribar al Coll de l’Hostal de Malgovern. Allà sí que deixem els cotxes i comencem a caminar.  Seguint pel pla de les pedroses, en  suau pujada arribem fins al Coll de Duec . Allà comença la part del camí que passa per sota de la carena de Bellmunt. És un tram de camí que tot i no ser gens complicat, ens trobem amb forces pujades que ens porten fins a una alçada ja una mica considerable, per després trobar-nos al camí que ja sí ens portaría  fins a Bellmunt per la carena. Però nosaltres agafem el camí que va de baixada fins arribar a una pista no gaire transitable. Després d’un petit moment de dubte, recuperem el camí i atravessem el riu que aquests dies baixa força ple d’aigua, per ser el rierol que és. Ens tornem a enfilar fins arribar a una roca que fa de canvi de vessant i a partir d’aquí ja és tot baixada fins al Salt del Mir. Esmorsem en aquesta roca i gaudim de la preciosa vista que tenim davant nostre de la vessant del Ges : Santa Maria de Besora amb el seu turó , coronant el mateix, el  Castell de Besora . Darrera,  els bufadors, Llaers i més enllà el Castell de Milany que ens fa de frontera entre aquesta zona de menys altitud , per deixar pas al pre-pirineu de la zona del Taga i al darrera el Pirineu ben nevat. Seguim en descens per acabar planejant i arribar a la Resclosa del Molí del Mir que degut a les darreres pluges, baixa molt plena. Després de la corresponent sessió de fotos ens dirigim ja al primer molí  que trobem al camí que ens acaba portant al Salt del Mir. Es tracta de tres molins fariners mig enderrocats, però dins els quals encara es poden veure alguns estris dels que  feien servir : com eixos, bisanfins i diferents tipus de moles. Seguim camí avall per arribar al fantàstic Salt del Mir. Unes escales de fusta amb esgraons ben desiguals, ens hi acaben d’acostar. Hem d’anar amb cura, perquè aquests darrers dies ha plogut força i el fangueix i l’aigua és una constant.  Contemplem una bona estona aquesta joia de la natura de salt d’aigua de 35metres a la Riera de la Foradada. Salt d’aigua que tot i baixar amb força aigua, encara ens deixa entreveure la cova que s’amaga a sota i gairebé al darrera del mateix.

Desfem el camí d’anada fins trovar una pista que hem atravessat abans i allà seguim la pista cap a l’esquerra i que en lleugera, però constant ascenció ens portarà fins al coll de Hi era de massa. Allà enfilem el camí, encara ple de neu de la darrera nevada, entremig de faigs, que ens portarà fins al Monestir de Bellmunt. Gaudim una estona de les també fantàstiques vistes des d’allà i ja remprenem el camí de tornada per la drecera que va retallant la carretera asfaltada en ziga-zaga de Bellmunt. Avui ha sigut un “Bellmunt” una mica diferent…però com sempre ESPECTACULAR. Fins la propera!!