Pica d'Estats per Canalbona

pica petita

Sortida que fem l’Anselm i el Màrius el 9 i 10 de juliol de 2.010 i que ens permet pujar els sis tres mils que hi ha al massís de La Pica sense trobar-nos amb la processó de gent que hi puja per la via clàssica.

Val a dir que els horaris són aproximats i que s’hi compten les parades que fem per alimentar-nos i als diferents cims. El desnivell positiu acumulat aproximat és d’uns 1830 m.

Sortim de la Molinassa (1.806 m. 5:20) cap al camí que passa pel Refugi de Vall Ferrera fins a un indicador que ens desvia  a la dreta cap a l’Estany d’Areste. Arribem a l’Estany(2.380m.6:50) i el voregem per la dreta, salvant les primeres pales de neu i ens dirigim cap a un coll evident a l’esquerra de La Canalbona. Arribem al Coll i deixem l’Agulla Sud de  Canalbona a la dreta i la nostra intenció és anar a buscar la clàssica via Gabarró per l’Estany Gelat de Canalbona, però una altra pala de neu ens fa anar a buscar la cresta del Pic de Canalbona(2.906m.) i crestejar fins al Port de Riufred per assolir el Pic Rodó de Canalbona(3.005m.10:00). Seguim la fàcil cresta fins a la Punta Gabarró(3.114m.10:25) i amb algun pas de IIº sense cap complicació fem el cim de la Pica d’Estats(3.143m.10:40). Fem el Pic de Verdaguer (3.133m.11:10) i anem al Coll de Riufred per assolir el Pic de Montcalm(3.077m.11:35). Anem cap al camí del Coll de La Cometa i Cometa d’Estats, i passant per sota el port de Sotllo assolim el Pic de Sotllo(3.073m.13:00). Continuem per la carena que separa els Circs de Sotllo i d’Estats fins a un coll (2.765m.) i ens desviem a la dreta cap als Estanys de la Coma de Sotllo i seguint algunes fites fins a l’Estany de Sotllo i enllaçar amb la ruta clàssica. Arribem a les quatre de la tarda a La Molinassa després d’una fresquíssima cervesa al Refugi i caminar gairebé onze hores.