Picancel

Picancel__ (5)pSERRAT DEL MIGDIA I SALDAGUDA

Sortida que realitzem el 13 de març de  2.011. Proposem un itinerari per la serra del Picancel, una serralada muntanyosa que, a petita escala, ens recorda els conglomerats de la muntanya de Montserrat.

S’alça al sud dels municipis de Vilada i Borredà, amb el riu Llobregat i el pantà de la Baells a ponent i la riera de Merlès a llevant. El camí que decidim fer, ens permet coronar el Serrat del Migdia (1.077m.) i el Saldaguda (o serrat de Salga 1.168m.), els dos cims culminants de la serralada. Som el Ramon i la Glòria, el Joan Vall i la Montse, el Sendo i la Montse, el Fontcalenta, la Maribel, la Maria i el Màrius.

La ruta s’inicia al Monestir de la Portella (s.X) on arriba una carretera asfaltada procedent de Sagàs. Passem pel pati de davant el Monestir per tal de baixar a la Ribera de la Portella, que hem de travessar mullant-nos els peus, ja que baixa força aigua per les pluges del dia anterior. Seguim per pista ample 1,5 quilòmetres aproximadament fins a trobar un petit corriol a mà dreta que ens indica el camí que porta a Sant Quirze de Pedret. Seguim les marques rodones grogues del corriol, i arribem a Currubies, una casa en ruïnes. Deixem el camí que va a Pedret i ens enfilem per la roca que hi ha just al costat de la casa, també seguint marques rodones grogues, fins que arribem a Sant Miquel. Continuem a la nostra dreta cap al Collet de les Corts. Agafem un petit i fressat corriol a mà esquerra que, seguim en forta pendent de baixada fins que trobem un altre corriol a mà dreta que ens porta al Collet dels Pins. Un corriol fressat que surt a l’esquerra del coll, puja per l’aresta fins el Serrat del Migdia (1.077 m.) sense gaires complicacions. Des d’aquí es podria gaudir d’unes magnífiques vistes del Baix Berguedà, el Pantà de la Baells i les muntanyes dels voltants, si no fos per la boira  que avui ens acompanya des del matí i que no ens deixa gaudir del paisatge. Desfem el camí fins al Collet dels Pins, i continuem a la nostra esquerra pel corriol que hem deixat de pujada. Primer per bosc frondós, per endinsar-nos cap al barranc del Torrent Fred que ens porta pel camí anomenat del Trencacames fins arribar al camí principal que va de Vilada al Salga just després de travessar el Rec del Coll del Tell. En aquest punt ens acomiadem de la Maribel, que continua el camí cap a Vilada. La resta del grup, continuem cap a la dreta per un corriol fressat que ens endinsa a aquest rec. Pugem per forta pendent, fins que ben amunt, hi ha una bifurcació que senyalitza el Saldaguda. La majoria decideix continuar fins el Coll del Tell, i continuar cap al Monestir de La Portella. El Ramon i el Màrius, decidim prendre el trencall de la nostra esquerra que ens portarà al Coll del Tell de Dalt, i a partir d’aquí, seguim per la carena a l’esquerra per un corriol evident i planer. Tot i que més endavant la carena es torna més rocosa, assolim el cim sense cap dificultat. Val a dir que les vistes tornarien a ser magnífiques, si no fos per la boira que no ens ha abandonat en tot el matí. Fem el descens del Salga per la Pinassa, i tot i que el camí no està massa definit, seguim corriols i camins de desemboscament,  sempre tenint com a referència el Monestir de la Portella davant nostre, al fons (si no hi ha boira) per arribar a Cal Periques, que és una casa que hi ha just darrera el Monestir. Arribem a uns pista ampla que hem de seguir cap a la nostra esquerra. Fem un glop d’aigua a la Font de l’Abat just abans d’arribar a la Portella, després d’haver caminat unes cinc hores.