Puig lluent

Puiglluent (8)PCAP DEL PUIG LLUENT. GR-241

Avui, diumenge 15 d’abril de 2012, ens proposem fer una volta seguint una part del GR-241, un sender circular amb un gran interès paisatgístic i que passa per diverses esglésies i ermites d’un gran valor arquitectònic,

com ara Sant Jaume de Frontanyà i Sant Romà de la Clusa. Enllaçarem els pobles de Sant Jaume de Frontanyà, La Nou, Vilada i Borredà entre el Catllaràs i la Clusa, al nord, i la serralada del Picancel, al sud. Som la Cristina, el Ramon, el Joan Vall i el Màrius.

Prenem com a punt de partida Sant Jaume de Frontanyà (1.072m) pel carrer de Dalt i seguint el camí direcció oest, ens enfilem cap a l’Esmoladora i la casa de Frontanyà, des d’on podem gaudir d’una espectacular sortida de sol. Passem per la solana del Forn i anem guanyant alçada fins a arribar a Creu Melosa (1.345m). Continuem cap al Pla del Calvari, Pla del Capellà i pugem a la collada de Faig i Branca o Fatjabranca (1.505m). El camí baixa cap a la Creueta del Cosp (1.458m) i continua cap al Pla Fondo on reprèn la pujada cap al Puig Lluent (1.638m), un cim arrodonit que trobem emblanquinat de la nevada del dia anterior, i que tot i no ser el cim més alt de la zona, té unes magnífiques vistes del Pirineu i del Berguedà. Continuem cap a Grau Pendís (1.603m) i anem perdent alçada. Passem per la Font de les Calamites, cap a Ras de Clarent i fins a l’església romànica de Sant Romà de la Clusa, un edifici del segle XII. Descendim una mica per la carretera que va a Vilada per deixar-la tot seguit per un trencall a mà dreta i ens enfilem al Coll de la Plana (1.430m) passant per Rossinyol de Baix, una masia destacada del terme. En aquest punt hi ha un dels accessos més concorreguts al Sobrepuny (1.656m). Nosaltres el deixem per un altra dia i comencem el descens cap a La Nou, primer per una pista ample i, després, per un corriol on el desnivell és bastant accentuat. Sort que el fem de baixada. Arribem al poble de La Nou de Berguedà pel Saltant i la Font de Cal Platzí, on prenem un descans i fem un traguet d’aigua. Travessem el poble i passem pel costat del Santuari de la Mare de Déu de Lurda. El GR fa alguna drecera però seguim la direcció de la carretera que va al pantà de la Baells. A l’alçada del trencall de Ca l’Espanya, trobem un indicador del GR que ens indica que es pot seguir per dues direccions: una continuant un tros més de carretera asfaltada, i l’altre agafant el camí a la nostra esquerra. Optem per aquesta segona opció, ja que així ens estalviem caminar per asfalt. Pugem cap a la Collada de Pasquals i a la Plana del Castell per camí de desemboscament.  Continuem direcció al Castell de Roset però no hi arribem ja que ens desviem cap a les lleixes de Viladomat, per tornar a enllaçar amb el tram de GR que ve de la carretera del pantà. Continuem cap a la casa de Viladomat, La Coromina i cap al Pla de les Collades, on prenem cap a la nostra dreta la carretera que ve de Sant Romà. Passem pels afores de Vilada, sense entrar plenament a la població. Arribem al Pont de Cal Pei, a la carretera de Borredà. Només travessar el pont, prenem un trencall a mà esquerra que ens portarà al Collet dels Pous, al Collet del Cinto i a l’església romànica de Santa Magdalena. El camí és un trencacames i, travessant diversos recs, ens porta al municipi de Borredà, punt final de la nostra caminada. Hem fet uns trenta-quatre quilòmetres i hem caminat unes vuit hores.