Ruta de les Tines

Compartiu aquesta ruta ;)

Antigament, les masies que tenien rouredes utilitzaven les glans per a engreixar els porcs (a les zones on no hi havia rouredes s’utilitzava sobretot el blat de moro). Al Lluçanès central, en general, hi havia grans rouredes que permetien collir glans a tothom qui ho volia, amb la condició d’haver-ne de donar la meitat a l’amo de la roureda. Per a conservar les glans, moltes masies tenien el “jup” (xup o aljup), que era un pou on hi feien anar aigua i allí tiraven les glans, mantenint-les tendres i fresques tot l’any (VILARRASA:1975). Aquestes tines de glans es construïen en una zona rocosa i estaven formades per un forat circular picat a la roca natural i una entrada per on abocar-hi les glans i fer-hi entrar l’aigua. Algunes també tenien un forat lateral al fons de la tina que permetia buidar-la, i que es taponava amb una boixa. Hi ha pous de glans que presenten uns graons descendents per accedir a la part interior. Alguns d’aquests pous o tines es cobrien amb una estructura de pilars de fusta i coberta vegetal.

Bibliografia: VILARRASA, S., La vida a pagès, Impremta Maideu, 1975.
Inventari del Lluçanès: Marta Homs i Jordi Compte
Arxiu Vilarmau, secció etologia, costums

El 2007, la Unió Excursionista de Prats de Lluçanès, va organitzar una passejada pels voltants de Prats i el terme municipal de Santa Maria de Merlès amb l’objectiu de donar-les a conèixer.

Amb aquesta ruta podreu descobrir-ne unes quantes, cada una amb les seves característiques particulars.

Itinerari

Sortim de Prats fins a Sant Andreu de Llanars seguint el recorregut del PRC-44, passant per la Caseta i Sant Sebastià.

A Sant Andreu de Llanars iniciem el recorregut (wikiloc) sortint pel camí ample direcció la Roca del Feliu, on després d’uns pocs metres trobem la primera tina. Seguidament, agafem un corriol a la dreta, direcció sud, fins la tina del camp de l’Esquerda. Seguirem direcció sud tot travessant el rec de la Vila i arribant a les envistes del Soler de N’Hug. Tombant camí a l’esquerra, a peu d’horta, hi trobarem la tina. Retornarem al camí, ara direcció Taulats, fins que, més amunt de la Font de la Cabra, a la dreta, agafarem un corriol poc definit que ens portarà a les hortes de Taulats, on hi ha dues tines.

Des de la tina petita, ens enfilarem carena amunt per un corriol que ens portarà al pla d’alzines, on trobarem el PRC-44 que seguirem fins a trobar l’antic camí de Sant Andreu de Llanars a Sant Sebastià. Tot just iniciar-lo, dalt d’un petit turonet trobarem la tina de la Vila.

Continuarem el recorregut per l’antic camí direcció Sant Sebastià.

Llocs d'interès

02/06/2022 15:08

Ruta de les Tines

Copy the following HTML iframe code to your website: